Blogginnlegg fra Solbjørg Tveiten - Musikk i Innlandet

Solbjørg Tveiten argumenterer for hvorfor regionene bør ha egne showcasefestivaler.

Solveig Tveiten er kunstnerisk leder for Musikk i Innlandet. Fredag 28. oktober starter  Innpuls på Gjøvik, Musikk i Innlandet sitt første bransjetreff for musikere med tilknytning til Innlandet. - Klikk for stort bildeSolveig Tveiten er kunstnerisk leder for Musikk i Innlandet. Fredag 28. oktober starter Innpuls på Gjøvik, Musikk i Innlandet sitt første bransjetreff. Treffet presenterer musikere med tilknytning til Innlandet. Musikk i Innlandet Innpuls er en reise i Innlandets musikkliv. Fredag 28.oktober starter Innpuls på Gjøvik - en tre dagers festival og bransjetreff i regi av Musikk i Innlandet.

Jeg har vært på flere bransjetreff gjennom tidene. Det kan av og til kjennes litt klamt. Du vet den følelsen av å komme med lua i hånda med håp om at en og annen arrangør skal booke deg til neste arrangement. Mitt sterkeste minne er likevel plassen hvor musikk møtes. Hvor alle er glødende interessert i musikk og vi time etter time lytter til det kjente og ukjente.

Debatten rundt bransjetreffets rolle og effekt er viktig. Senest under årets by:Larm var tema «Showcase-festivaler, portvokter eller brobygger». Kanskje er vi alle litt begge deler. Det gjøres vurderinger, det velges ut og spørsmålet om tilstrekkelig variasjon vil alltid kunne være et tema.

Innpuls er imidlertid det motsatte av mangel på variasjon. Innpuls er variasjon og en brikke i arbeidet med å tilgjengeliggjøre variert musikk fra Innlandsartister. Sjelden er så mange sjangre representert på samme scene, samme helg. Her spilles jazzlåter side om side med folkemusikk, pop, rock, viser, samtids- og klassisk musikk. Uavhengig av hva man kommer fra er det musikk som er tema. Og bare det. Sjangervokterne kan ta ferie og samtidens brede mangfold får gode vekstvilkår.

I dette landskapet har regionale bransjetreff en rolle. Ved å samle bransjen i et område bygges broer og dører åpnes. Som artisten Halvor uttalte så fint: «Jeg tror Innpuls kan bli et godt løft. Vi trenger noen brobyggere for å skape synergieffekter over Mjøsa i stede for å sitte på hver vår tue.» Her treffer han noe av kjernen i de regionale bransjetreffenes funksjon.

Innpuls gir musikere en scene hvor de får anledning til å vise hva de jobber med og muligheten til å møte aktuelle arrangører. Etter denne helgen skal blikket være vidåpent for mangfoldet av profesjonell musikk som finnes. Som en brikke i Musikk i Innlandets arbeid med å sikre variert musikk for publikum i alle fylkes kriker og kroker.

Vi får møte Mattis Myrland, Mamelukk Dansekompani, Camilla Granlien, Folkchamber, Sigurd Hole, Erik Lukashaugen, ASK Carol, MEER, Dog Valley Fever, Iwashere, Bresk, Morten Reppesgård, Traktor, Jadudah, Maren Myrvold, halvor, Kristin & Kvistum, Trond Svendsen & Tuxedo, Briskebyen Lyttemannslag, Damokles, Vegar Vårdal, Theniyell og Jon Balkes Siwan. Her er det også plass for unge talenter og Innlandet ungdomsjazzorkester forteller historien om framtidens musikere.

Det er heller ikke uten betydning at bransjetreff knytter ulike kompetansemiljø sammen. Kunnskapsdeling og styrking av fagmiljøer er vesentlig i arbeidet med å fronte musikkens sak i mengden av interessegrupper. Little Big Sister tar oss med inn i kulissene og Einar Eidsvåg snakker til modige og engasjerte bransjefolk.

Dette skal vi være, og alt dette er det flere andre som er. Flere bransjetreff skaper flere muligheter for dialog mellom musikere og arrangører. Forhåpentlig viskes følelsen av å komme med lua i hånda bort og erstattes med en erkjennelse av hånd i hanske. Hele bransjens infrastruktur bygger på gjensidig avhengighet. Uten musikere ingen arrangører.

Denne helga skal vi samtale om musikk. Vi skal være uenige og enig. Vi skal stikke hull på vår egen musikkboble og ta inn nye inntrykk. Men mest av alt skal vi lytte. Til musikken.

Solveig Tveiten​

Kunstnerisk leder for musikk i Innlandet og arrangør av Innpuls.

Musikk i Innlandet (MII) er en nystartet institusjon som har som oppgave å sette musikken i Innlandet på dagsordenen. MII skal skape, støtte og ytre, og være en kraft som løfter de ulike profesjonelle miljøene og utøverne i alle sjangre i musikkindustrien i Innlandet.

Innpuls er MII sitt første regionale bransjetreff med konserter og faglig innput, og arrangeres på Gjøvik 28. - 30. oktober 2022.

Blogginnlegg fra kulturarrangøren

Kulturnett Innlandet vil med serien "blogginnlegg fra kulturarrangøren" gi mange av Innlandets kulturfestivaler og arrangører mulighet til å ytre seg. Det kan være ytringer knyttet til et arrangementet og dets innhold. Det kan også være akkurat hva vedkommende ønsker å si. Ordet er fritt.