Lendbreen gir fra seg nok en arkeologisk skatt

En bue funnet ved iskanten av Lendbreen er nå datert og viser seg å være 4000 år gammel. Det er Norges eldste bue!

Buen slik den ble funnet. Den var brukket i tre deler, men er ellers komplett.  - Klikk for stort bilde Buen slik den ble funnet. Den var brukket i tre deler, men er ellers komplett. Thomas Karlberg Kjær. Den store isfonna Lendbreen på Lomseggen har gitt fra seg mange fantastiske funn de siste åra.

De fleste funnene stammer fra ferdselsruta som gikk over isen her mellom 200–1500 e.Kr. Lendbreen ligger i kommunene Lom og Skjåk.

Funnene er blitt omtalt i store internasjonale nyhetsmedier som National Geographic og New York Times.

Nå har Lendbreen gitt fra seg en litt uventet arkeologisk skatt.

Komplett bue fra slutten av steinalderen

I 2021 ble det funnet en hel bue ved iskanten av Lendbreen. Buen var komplett, men brukket i tre deler. Den er nå blitt karbondatert og det viser seg at den er 4000 år gammel, fra slutten av steinalderen. Den er dermed Norges eldste bue.

Buen er laget av rogn eller hegg. Det er litt vanskelig å se sikkert, da treverket er ganske nedbrutt. Lengden er 138 cm. På grunn av nedbryting og erosjon av treverket er nok buen mer spinkel nå enn den var i steinalderen.

Buen fra Lendbreen, 4000 år gammel. - Klikk for stort bildeBuen fra Lendbreen, 4000 år gammel. Espen Finstad, Innlandet fylkeskommune.

Se buen i utstillingen "Jegeren"

Buen er for tiden å se i utstillingen «Jegeren» på Historisk Museum i Oslo, sammen med mange andre arkeologiske gjenstander knyttet til jakt. Du kan blant annet se piler og skremmepinner fra isen i Innlandet.

Utstillingen stenger 30. oktober, så skynd deg hvis du ønsker å se den.

Funnstedet på Lendbreen

Fotoene under viser funnstedet og Lendbreen. Sikringsprogrammet for brearkeologi i Innlandet pågår under vekslende forhold i høyfjellet.

Her kan du lese mer om Lendbreen og alle de arkeologiske funnene som er gjort der.

Arkeologer måler inn funnstedet for den 4000 år gamle buen ved iskanten av Lendbreen.  - Klikk for stort bilde Arkeologer måler inn funnstedet for den 4000 år gamle buen ved iskanten av Lendbreen. Espen Finstad, Innlandet fylkeskommune.

Lendbreen på Lomseggen i Breheimen Nasjonalpark. Bildet er tatt i 2014, og Lendbreen var smeltet ytterligere i 2021, da buen ble funnet. Sett mot øst.  - Klikk for stort bildeLendbreen på Lomseggen i Breheimen Nasjonalpark. Bildet er tatt i 2014, og Lendbreen var smeltet ytterligere i 2021, da buen ble funnet. Sett mot øst. Lars Pilø, Innlandet fylkeskommune.