Lindahl, Enge og Mogstad Skipnes hos Kunstbanken

Kunst møter forskning i ny utstilling på Kunstbanken - senter for samtidskunst på Hamar. Åpen fra 5. nov til 30. des.

Ingeborg Annie Lindahl i arbeid med monumentalt kritt-bilde i Kunstbanken, Hamar. - Klikk for stort bildeIngeborg Annie Lindahl i arbeid med monumentalt kritt-bilde i Kunstbanken, Hamar. Kunstbanken Kunstbanken – senter for samtidskunst på Hamar, er et av våre mest sentrale visningssteder for samtidskunst.

Lørdag 5. november åpner Kunstbanken ny utstilling med arbeider av kunstnerne Ingeborg Annie Lindahl, Ragnhild Enge og Bodil Mogstad Skipnes.

Utstillingen er åpen frem til 30. desember 2022.

Ingeborg Annie Lindahl

Utstillingen er Ingeborg Annie Lindahls første separatutstilling i Innlandet.

Monumental kritt-tegning på veggen

Utstillingen til Ingeborg Annie Lindahl har fått navnet The Transcience of Man.

Den består av en stor kritt-tegning og lånte arkeologiske gjenstander fra Domkirkeodden Anno Museum og Digitalt Museum, samt deler av bilvrak.

Lindahl er interessert i menneskets oppfattelse av tid, og hun har laget den monumentale kritt-tegningen rett på veggen i storesalen, Kunstbanken. Hennes fokus kretser omkring paradokset at vi forsøker å bevare jorda samtidig som vi ødelegger den.

I kritt-tegningen dukker det opp spørsmål knyttet til fremtiden og hvorfor vi er som vi er. Tegningen inviterer til ettertanke og gir rom for refleksjon.

Kartlegger Mjøsa i samarbeid med NTNU

Utstillingen er tilknyttet forskningsprosjektet Oppdrag Mjøsa ved NTNU.

Lindahl samarbeider med forskerne som undersøker det ukjente landskapet på bunnen av Mjøsa hvor det tidligere har blitt dumpet blant annet bilvrak og ammunisjon.

Prosjektet har som mål å få fram ny vitenskapsbasert kunnskap om en rekke emner som spenner fra fortidens kulturarv til modellering av den fysiske og biologiske fremtiden til Mjøsa.

Ragnhild Enge, billedvev

Billedvev i gobeleng-tradisjonen av kunstner Ragnhild Enge - Klikk for stort bildeBilledvev i gobeleng-tradisjonen av kunstner Ragnhild Enge Jørn Hagen Ragnhild Enge (f. 1948) bor og arbeider på Lillehammer. Hun er tekstilkunstner utdannet fra Konstindustriella Högskolan i Göteborg og har etablert seg som merittert billedvever gjennom en rekke utstillinger i inn- og utland.

Offentlige utsmykkinger

Enge har utført flere offentlige utsmykningsoppdrag, og hennes arbeider er innkjøpt av blant annet Telenor, Göteborg by og Statens Konstråd i Sverige.

I samarbeid med billedkunstneren Håkon Gullvåg fikk hun oppdraget med å veve motivene til bispekåpen som i dag brukes i Nidaros domkirke, Nidarosdomen

Arbeidskrevende teknikk

Ragnhild Enge med teppe og skisse til "Bondebryllup". Et teppe inspirert av et bilde av Pieter Breughel d.y.  - Klikk for stort bildeRagnhild Enge med teppe og skisse til "Bondebryllup". Et teppe inspirert av et bilde av Pieter Breughel d.y. Ingrid Blekastad Kunstbanken Ragnhild Enge arbeider med vev i forlengelse av gobeleng-tradisjonen, en spesielt arbeidskrevende teknikk som kan gjenfinnes i veggtepper fra 1600-tallets Frankrike.

Hun benytter tynt ullgarn som hun farger selv og vever på en tynn renning av lin.

Abstrakte uttrykk

I Kunstbanken viser hun nye og eldre billedtepper inspirert av malekunst, som for eksempel «Frokost i det grønne» av Eduard Manet. Motivene er abstrakte, og teppene kjennetegnes særlig et malerisk uttrykk.

Bodil Mogstad Skipnes, keramikk

Bodil Mogstad Skipnes (f. 1949) bor og arbeider på Hamar. Hun er medlem av Norske Kunsthåndverkere, har hatt flere separatutstillinger og deltatt i en rekke kollektivutstillinger, i tillegg til offentlige innkjøp og utsmykkingsoppdrag.

Medlem av kollektivet Kunsthåndverkerne

Skåler og fat - brukskeramikk i porselensleirer formet i en myk minimalisme av keramiker Bodil Mogstad Skipnes - Klikk for stort bildeSkåler og fat - brukskeramikk i porselensleire av keramiker Bodil Mogstad Skipnes Thomas Tveter Skipenes er medlem av kollektivet Kunsthåndverkerne i Kongensgate, Oslo, og er representert i salgsavdelingene hos Galleri Format, Kunstnerforbundet og i Norway Designs utvalg av unike norske designere og kunsthåndverkere.

Minimalistisk brukskeramikk

Bodil Mogstad Skipnes har arbeidet med leire i eget verksted i Hamar siden 1980, de senere årene hovedsakelig med brukskeramikk i porselensleirer formet i en myk minimalisme.

Raku-teknikk

Utstillingen i Kunstbanken består i hovedsak av skåler og fat i mange størrelser og ulike steingodsleirer. Noen av dem er raku-brente, og erfaringene med rakuteknikken har hun nå tatt med seg over i nye uttrykksformer.

Kunstbanken - senter for samtidskunst

Virksomheten til Kunstbanken - senter for samtidskunst, spenner over et vidt spekter av formidlingstiltak: Galleridrift, vandreutstillinger, kunstprosjekter i offentlige rom, pedagogisk formidling, seminarer, konsulent- og informasjonstjenester, Hamar Performancefestival og en kunstfestival annet hvert år.

Kunstbanken er organisert som en stiftelse og støttet av Innlandet fylkeskommune.