Milliondryss over kulturlivet i Innlandet

Regjeringen har i revidert budsjett økt bevilgningene til åtte av Innlandets kulturinstitusjoner med 31 millioner.

Bilde av Finnskogens hus  - Klikk for stort bilde«Finnskogens Hus» er tegnet av arkitektkontoret Lasovsky Johansson, og fikk 1. pris i en åpen internasjonal konkurranse i 2018, der 203 kontorer deltok. Arkitektkontoret Lasovsky Johansson Den største bevilgningen på 20 millioner kroner går til nybygg for Skogfinsk museum på Finnskogen.

Prosjektet har tidligere fått en bevilgning i statsbudsjettet for 2021 og 2022  på til sammen 126,6 millioner kroner for å reise nytt felles museumsbygg på Svullrya i Grue kommune. Denne bevilgningen viste seg å være for knapp, og byggingen ble derfor stilt i bero. Men med økt støtte kan man nå starte arbeidet.

Bygget er tegnet av arkitektkontoret Lasovsky Johansson, og vant 1. pris i en åpen internasjonal konkurranse med 203 andre kontorer.

Drøm blir virkelig

Direktør Dag Raaberg ved Norsk skogfinsk museum sier i en kommentar til NRK at han er svært fornøyd.

–  Nå blir drømmen om å vise fram og formidle kulturen til skogfinnene virkelig. Det er fantastisk. Rett og slett. Vi hadde håpet på å få noe, men at vi skulle få hele den potten vi trengte - det er helt enestående. Jeg er kjempeglad, sier Raaberg.

Vise frem kulturen

– Skogfinnene er den eneste minoriteten i Norge som ikke har fått på plass et godt og fullverdig museumsbygg. Jeg gleder meg veldig til museet er på plass, slik at vi kan formidle den skogfinske kulturen og kulturarven på en god måte, avslutter Raaberg.

Bygget skal gjenskape opplevelsen av skog

Bygget skal bli 2163 kvadratmeter med store, åpne rom. Med utstrakt bruk av treverk og søyler både inne og ute for å gjenskape opplevelsen av skog. Planen er å komme i gang med byggingen høsten 2023, med åpning i 2025.

I tillegg til ekstrabevilgningen til nytt bygg, fikk museet 2 millioner i økt driftsstøtte.

Andre institusjoner som fikk støtte er:

• Kulturhjertet på Lillehammer - kr 1 000 000
  • Operafestival Røykenvik - kr 1 000 000