Spelejenta på turné i Valdres

Den kulturelle skolesekken er på turné basert på en tekst av Jon Fosse og på dans og folkemusikk fra Valdres.

Musikerne Sivert Holmen og Anne Heidi Kvam Hillestad - Klikk for stort bildeMusikerne Sivert Holmen og Anne Heidi Kvam Hillestad Øystein Johnsen / DKS Innlandet Kan de aller minste elevene på en liten barneskole i Valdres sitte musestille i en lang halvtime og bli grepet av en forestilling basert på tekst av selveste Jon Fosse?

Svaret er ja!

Spelejenta er en magisk og rørende historie om en synsk jente som drar for å finne og trøste faren sin. Faren har strandet, og sitter utslitt og alene på en øy. Jenta møter flere utfordringer på veien, og da er fela god å ha.

Utøvere fra Valdres

Spelejenta er en forestilling med Anne Heidi Kvam Hillestad og Sivert Holmen basert på en barnebok av Jon Fosse med samme navn.

Musikerne i forestillingen er begge fra Valdres. Sivert Holmen er utdannet musiker og pedagog fra Norges Musikkhøyskole, mens Anne Heidi Kvam Hillestad er i ferd med å fullføre en bachelorgrad i musikkteater ved Høyskolen i Kristiania.

Kunst og kultur viktig for skole-trivsel

Anne Heidi forteller at hun har gode minner fra besøk av Den kulturelle skolesekken (DKS) i Valdres under oppveksten. Hun har alltid likt kunst og kultur, men var mindre glad i mye annet som skulle læres på skolen.

Besøk fra skolesekken var da et høydepunkt, noe som ga inspirasjon og har vært med på å bidra til at hun holder på med det hun gjør i dag.

Forestillingen bidrar til at barna opplever gjenkjennelse og tilhørighet, for eksempel ved at utøverne bruker dialekt. I tillegg får barna høre tradisjonsmusikk og se folkedans, og DKS er en viktig arena for å fremme læring og lokal kultur.

Historien fikk nok også flere til å forstå at man kan klare så mangt, selv om man er liten.

Les mer om prosjektet Spelejenta