Ukrainske kunstnere gjester Senter for keramisk kunst (SKK)

To keramikere fra Ukraina skal i et halvt år arbeide ved senteret i Ringebu forteller leder for SKK, Torbjørn Kvasbø.

Den ukrainske kunstneren Viacheslav Pasynok fra  Kharkiv er gjestekunstner ved Senter for keramisk kunst, Ringebu prestegard i januar 2023. - Klikk for stort bildeDen ukrainske kunstneren Viacheslav Pasynok fra Kharkiv er gjestekunstner ved Senter for keramisk kunst, Ringebu prestegard i januar 2023. Torbjørn Kvasbø I et halvt år framover gjester ukrainske kunstnere Ringebu prestegard og Senter for keramisk kunst, forteller Torbjørn Kvasbø.

Stort internasjonalt nettverk

Kvasbø er senterets leder og vår fremste internasjonalt kjente keramiker.

Kvasbø er selv bosatt i Venabygd i Ringebu kommune. Herfra driver han en betydelig internasjonal virksomhet og holder kontakt med sitt store nettverk av kunstnere og kunstorganisasjoner over hele verden. Men nå er det Ukraina som gjelder.

Vanskelig for kunstnere å arbeide i Ukraina

– Vi har to kolleger fra Ukraina som gjestekunstnere i Senter for keramisk kunst (SKK) i vinter.

Begge to er svært dyktige kunstnere, og for begge er det vanskelig, om ikke umulig å arbeide i Ukraina nå, forteller Kvasbø.

Kunstner fra krigsherjede Kharkiv

Keramiker og kunstner Viacheslav Pasynok kommer direkte fra Kharkiv.

– Pasynok har fått lov av ukrainske myndigheter til å være på SKK i Ringebu i to måneder. Men den 22. januar må han være tilbake i Ukraina, opplyser Kvasbø.

Den ukrainske kunstneren og keramikeren Nataliya Zuban skal være på Senter for keramisk kunst,  Ringebu prestegard i seks måneder. - Klikk for stort bildeDen ukrainske kunstneren og keramikeren Nataliya Zuban skal være på Senter for keramisk kunst, Ringebu prestegard i seks måneder. Torbjørn Kvasbø

God kunnskap og viktige kontakter

Den andre keramikeren og kunstneren, Nataliya Zuban, kommer fra Ophisnia, i Poltavaregionen, som er keramikkhovedstaden i Ukraina.

Hun er medlem av organisasjonen International Academy of Ceramics (IAC). Et betydelig internasjonalt fagnettverk for kunstnere som arbeider med keramikk.

– Nataliya Zuban har vært den i IAC vi har benyttet til å fordele innsamlede fondsmidler til kolleger i Ukraina. Hun har svært god kunnskap om våre kollegers situasjon i Ukraina, sier Kvasbø.

Nataliya Zuban skal være på SKK, Ringebu prestegard i seks måneder.

Senter for keramisk kunst - SKK

Senter for keramisk kunst (SKK), Ringebu Prestegard er en nyetablert arena for innovative prosjekter, kunstnerisk utveksling, utstillinger og workshoper i leire. Gjennom hele året inviteres kunstnere på artist-in-residence opphold, etterfulgt av en utstilling.

Kontaktperson:
Torbjørn Kvasbø,
President of the International Academy of Ceramics
E-post Torbjørn Kvasbø

Nettsiden til Senter for keramisk kunst

Nettesiden til International Academy of Ceramics (IAC)