Frose i tid/Frozen in time

Brearkeologisk utstilling i verdensklasse på Norsk fjellsenter i Lom.

Som å entre en annen verden på ny brearkeologisk utstilling. - Klikk for stort bildeSom å entre en annen verden på ny brearkeologisk utstilling. Norsk fjellsenter, Live Andrea Sulheim. Lørdag 10. juni åpnet en helt ny brearkeologisk utstilling på Norsk fjellsenter i Lom.

Nå kan du oppleve hundre av de flotteste originale funnene fra isen i Innlandet.  Alt er lånt ut fra Kulturhistorisk museum i Oslo for anledningen. Her er verdens best bevarte skipar fra forhistorien, Norges eldste sko, piler, spyd, klær, en hund, og mye, mye mer.

Dette er trolig den mest omfattende brearkeologiske utstillingen i verden til nå, og den eldste gjenstanden er hele 6100 år gammel.

Et internasjonalt forbilde

Utstillingen ble åpnet av direktør på Kulturhistorisk museum i Oslo, arkeologiprofessor Håkon Glørstad. Glørstad la i sin åpningstale vekt på det gode samarbeidet med Innlandet fylkeskommune, Norsk Fjellsenter og Klimapark 2469. Han fremhevet arbeidet som er er gjort med innsamling, kunnskapsproduksjon og utstillinger som et nasjonalt og internasjonalt forbilde.

Innovativt om klima og brearkeologiske funn

Glørstad berømmet både fjellsenteret og innlandet fylkeskommune for sin aktive og innovative rolle knyttet til tematikken brefunn og klima. Glørstad var tydelig på at funnene som nå er stilt ut er i verdensklasse og mente at utstillingen på en elegant måte skaper entusiasme og respekt for funnene, samtidig som en får frem sammenhengen med klimaendringer.

Espen Finstad, brearkeolog i Innlandet fylkeskommune synes utstillingen har blitt utrolig flott:

Her er det fantastiske funn, delikat design, gode tekster, fine filmer, animasjoner, lyd og lys.  Her spilles det på alle sanser. Den besøkende ledes inn i en annen tid og en annen verden - det er som en er frose i tid.

Inger Torun Klosbøle, leder i hovedutvalg for kultur, var stolt over å representere Innlandet fylkeskommune:

Dette er den flotteste utstillingen jeg noensinne har sett, sa hun begeistret.

De sjeldne funnene av sko og andre gjenstander fra isen er nydelig presentert.  - Klikk for stort bildeDe sjeldne funnene av sko og andre gjenstander fra isen er nydelig presentert. Norsk fjellsenter, Live Andrea Sulheim.

Design og prosjektledelse

Utstillingen som er en del av den faste utstillingen på Norsk fjellsenter, er designet av Anne Schnettler, dansk utstillingsdesigner. Thea Grobstok Dalen på Norsk fjellsenter har vært prosjektleder. Mange gode hjelpere har vært involvert.

Samarbeidspartnere

Utstillingen er et samarbeid mellom Norsk Fjellsenter, Gudbrandsdalsmusea, Innlandet fylkeskommune, Kulturhistorisk museum i Oslo og Klimapark 2469.

Sparebankstiftelsen med stort bidrag

Det er Sparebankstiftelsen som raust har stått for mesteparten av finansieringen på om lag 6 millioner.

Verdens best bevarte skipar er med i utstillingen.  - Klikk for stort bildeVerdens best bevarte skipar er med i utstillingen. Norsk fjellsenter, Live Andrea Sulheim.