Steinalder i sentrum ved Hellefossen

Etnedal kommune inviterte til steinaldertime med avduking av informasjonsskilt om den eldste historia i Etnedal.

Skoleelever, formidling steinalder - Klikk for stort bildeGøy når det lages ild uten moderne hjelpemidler. Miriam Kiel fra Lands museum demonstrer. Nina Espeseth Grønbekk, Etnedal kommune – Jeg får lyst til å grave selv, sier Nina Espeseth Grønbekk, og kikker ned på femteklassingene som sitter bøyd over graveskje, ausekar og sold.

Elevene fra Etnedal skole prøver seg som arkeologer og leter etter spor fra steinalderen.

Femte trinn har også testet hvordan man gjør opp ild på steinaldervis, vært sporfinnere og studert steinalderredskap.

Og ikke minst - sett hvor effektivt bålvarmede steiner kan koke opp vann i en skinnbeholder.

Etnedal kommune med kulturminneprosjekt

Nina Espeseth Grønbekk fra Etnedal kommune leder prosjektet med å tilrettelegge kulturmiljøet ved Hellefossen og det er ikke tilfeldig at steinalderen er tema.

I 2015 fant arkeologer fra Innlandet fylkeskommune to boplasser fra den eldste delen av steinalderen her, såkalt mesolittisk tid.

Mer enn 7000 svimlende år ligger mellom bålet skoleelevene samlet seg rundt denne fine høstdagen og restene etter steinaldermåltidet som arkeologene fant i 2015.

Lands museum og Kulturarv i fylkeskommunen hjalp til

Etnedal kommune samlet gode krefter til steinalderdagen. Både Lands museum og Kulturarv i fylkeskommunen bidro med sin kunnskap og ledet aktiviteter for elevene.

Steinalderformidling ved Hellefossen.  - Klikk for stort bildeSally Græsdahl forteller om steinalderredskaper. Nina Hildre, Innlandet fylkeskommune.

folk, steinalderstikking.  - Klikk for stort bildeEr det noe steinalder å finne? Arkeolog Øystein Rønning Andersen guidet elevene gjennom graving og solding. Nina Hildre, Innlandet fylkeskommune.

barn og voksne, formidling steinalderaktivitet - Klikk for stort bildeTar det fyr skal tro? Miriam Kiel fra Lands museum viser hvordan man kan gjøre opp ild på steinaldervis. Nina Hildre, Innlandet fylkeskommune.

mennesker forsøker å få fyr på en halmball. Steinaldervis.  - Klikk for stort bildeSpenningen stiger. Miriam Kiel fra Lands museum hjelper til. Nina Hildre, Innlandet fylkeskommune.

Informasjonsskilt om steinalderen

Den ene av steinalderboplassene ligger i skogen rett ved raste- og badeplassen ved Hellefossen.

Nå har Etnedal kommune satt opp informasjonsskilt på rasteplassen som forteller om de arkeologiske funnene og livet i steinalderen. Skiltet ble avduket av ordfører Linda Mæhlum Robøle.

Kvinne ved skilt, skog, elv - Klikk for stort bildeOrdfører Linda Mæhlum Robøle avduker det nye skiltet ved Hellefossen. Nina Hildre, Innlandet fylkeskommune.

To kvinner og et skilt, skog.  - Klikk for stort bildeNina Espeseth Grønbekk og ordfører Linda Mæhlum Robøle med flunkende ny steinalderinformasjon ved Hellefossen. Nina Hildre, Innlandet fylkeskommune.

Et nytt møtested ved Hellefossen

Kunnskapen om den eldste historien ved Hellefossen er dermed lett tilgjengelig for besøkende.

Fossen, med glattskurte svaberg og kulper, er en severdighet i seg selv. Kanskje skaper det en slags forbindelse bakover i tid for oss som besøker Hellefossen?  Her deler vi fortsatt noe av de samme omgivelsene som steinalderens mennesker, vi ser det de så.

Etnedal kommune har også laget ny parkeringsplass og servicebygg.

Kommunen jobber videre med oppgradering av rasteplassen og mer tilrettelegging i området der vi også finner Lundebrua, en vakker steinhvelvsbru bygd tidlig på 1800-tallet.

Bidrag fra Riksantikvaren

Etnedal kommune har fått bidrag til formidlingen av steinalderboplassene fra Riksantikvarens BARK-program (bevaringsprogram for utvalgte arkeologiske kulturminner).

Kulturarv i Innlandet fylkeskommune har vært søknadsformidler.

Flere foto

skinnpose, vann og steiner.  - Klikk for stort bildeDen veldig gamle måten å koke vann på: steiner varmet på bålet slippes ned i beholder med vann. Nina Hildre, Innlandet fylkeskommune.

To barn graver med arkeologutstyr.  - Klikk for stort bildeElevene fikk prøve seg som arkeologer. Nina Hildre, Innlandet fylkeskommune.

Svært små flintavslag har også en historie i seg.  Funnet ved den arkeologiske registreringen ved Hellefossen i 2015.  - Klikk for stort bildeSvært små flintavslag har også en historie i seg. Funnet ved den arkeologiske registreringen ved Hellefossen i 2015. Mats Hansen Aspvik. kulturminneskilt, barn, foss - Klikk for stort bildeTa turen til Hellefossen. Nina Hildre, Innlandet fylkeskommune.