Vinnerklassen i Bokbussens eventyrquiz er klar!

4. og 5. trinn ved Steinerskolen Gjøvik-Toten er trukket som vinner av Bokbussens eventyrquiz.

Trygve Ramnefjell presenterer vinner av quiz, Gjøvik Steinerskole - Klikk for stort bildeTrygve Ramnefjell Jens Erik Kjelstad Vinneren ble trukket opp av hatten under sist møte i hovedutvalg for kultur.

30 skoler deltok

Som høstens store happening på Bokbussen ble det gjennomført en eventyrquiz for mellomtrinnet før jul.

30 skoler deltok og det ble kåret en vinnerklasse på hver skole, under lovnaden om å få være med i trekningen om en klassetur til et av fylkets utgravingssteder.

Samarbeidsprosjekt på tvers i kulturavdelingen

Avdelingssjef Kultur Randi Langøigjelten trekker opp av hatten vinner av årets bokbussquiz. - Klikk for stort bildeAvdelingssjef Kultur Randi Langøigjelten trekker opp av hatten vinner av årets bokbussquiz. Jens Erik Kjelstad Til dette stiller fylkesbiblioteket ikke alene.

Under hovedutvalgsmøtet i september i fjor ble det bevilget støtte til et tverrfaglig samarbeidsprosjekt innenfor kultur for målgruppen barn og unge.

Det ble bestemt at seksjonene for kulturarv og fylkesbibliotek skulle stå for samarbeidet. Resultatet er dette formidlingsprosjektet, der eventyr og historie kombineres for å engasjere elevene.

Et av de mest spektakulære funnstedene

Kulturarv skal tilrettelegge og organisere klasseturen, som er bestemt å gå til Vingrom – et utgravingssted langs E6. Det har vært et gudehov på stedet og rommer det største funnet av såkalte gullgubber fra jernalder.

Det sies å være et av de mest spektakulære funnstedene i Gudbrandsdalen. Hit skal 4 og 5. trinn ved Steinerskolen Gjøvik-Toten en dag i slutten av mai for en annerledes og spennende historietime.

Hvem bar sverdet på Biri?

Bokbussen vil fortsette fokuset på lokal historie i den årlige skrivekonkurransen som holdes i forbindelse med Litteraturfestivalen. Oppgaven dreier seg om å skrive bakgrunnshistorien til sverdet som ble funnet i en åker på Biri i fjor sommer.

Det ble nevnt under eventyrquizen, at magiske sverd kunne ha en forankring i virkeligheten, kanskje i form av en fortelling om en vidgjeten mann med et helt spesielt sverd.

Les mer om Bokbussen i Innlandet.

Tekst: Trygve Ramnefjell, Innlandet fylkesbibliotek og formidler på Bokbussen.